CERDIK PANDAI MENGINTAI BLOG ✿ ASSALAMUALAIKUM . PRAY FOR ME TO BE ONE OF THE BRILLIANT ENGINEER . THANKS FOR READING MY BABBLER . LOVE U ALL ✿

Thursday, 29 December 2011

nak HILANGKAN STRESS BELAJAR ???


salam readers 

mst ampa smua tgh tidoq sedap sedap kn time time ne - tp aku dak lg 
3.00 pagi skunk ne aku tgh mentelaah ENGINEERING ENTREPRENEURSHIP - huh - bdk engineering tp kena menghafal entrepreneurship kn ???
AKU TENSION !!

minggu ulangkaji mmg minggu paling tension kowt - td mlm aku ada lab electronic devices sampai 10.30 mlm - balek jaa dari lab teruih aku p cari mkanan sbb lapaq gilaa kowt - dok tao dah takot nk stdy time mcm ne satg tkdak tenaga plak - lepas makan tiba tiba incik mata rasa berat laa pulak - tp tkpa aku kuatkn semangat mampu lg stdy walaupon baru 2 jam ngadap buku 

- berbalik kpd tajuk entry kt ats - haa cepat tengok entry lagi skali - 

definisi || STRESS
Satu keadaan gangguan emosi, pemikiran dan fizikal seseorang. Seringkali dalam kehidupan kita, pekerjaan dan pembelajaran adalah  dua faktor utama membawa gejala kerunsingan sehingga keadaan ketegangan atau stress. Manusia seringkali mengadu bahawa dia mengalami stress, 'tension' atau tegang. Peningkatan gejala stress di kalangan pelajar seringkali dikaitkan dengan faktor persekitaran semasa khususnya menjelang musim peperiksaan. Senario ini serupa apabila kita menyatakan bahawa kita tiada 'mood', atau kita tiada minat untuk belajar. Bagi golongan dewasa, stress seringkali melanda kehidupan berikutan masalah kewangan dalam rumahtangga.
# maaf - ayat terlampau buku sgt yer definisi atas ne #

jum aku nk kongsi dgn smua sikit sebanyak camna nk kurangkan stress belajar waktu hujung2 sem mcm aku skunk ne [^_^]

❀ cara ringkas untuk hilang stress 

tarik nafas dalam dalam hembus perlahan lahan [ lakukan sebanyak 2 3 kali ]

redakan tegangan [ kalu ampa tgh duduk ,, bangun laa sat buat excersice ringan ringan bg rasa selesa sikit ]

menjerit [ yg ni hanya boleh dilakukan waktu siang tao - jgn lakukan time pagi pagi ne nanti smua owg marah - tp cara ni laa paling aku slalu buat utk lepaskan geram / tekanan ]

makan / mengunyah [ tp jgn makan terlalu byk sampai boleh mendatangkan mengantuk - yg ne pown aku selalu buat mmg berkesan wehhh ]

❀ tips sebenar untuk hilangkan stress  

1. biasakan diri berada dlm keadaan berwuduk
2. perbanyakkan membaca Al-Quran
3. selalu berdoa kepada-Nya
4. lakukan aktiviti sosial yang berfaedah
5. amalkan diet yg betul
6. menangis sepuas hati
7. hargai kebolehan diri sendiri & chentai diri sendiri

❀ selamat mencuba teman teman samasama lah kita mengamalkannya  

# nak masuk tidoq dulo sebab terlalu mengantuk #

2 00 give BIG HUG to myra ღ:

mira maisara said...

idea yg awsome dear..thnks for the informtion D:

myrapinky michiko said...

hehe sesama ;)